- Door: Iris Koopman, blogger bij Powerplay People | LINQ

Ook net aan je nieuwe studiejaar begonnen? Waarschijnlijk heb je je voorgenomen om deze keer wél naar colleges te gaan, en er echt voor te zorgen dat je niet in de eerste paar weken al achter loopt met lezen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je je houdt aan deze voornemens, en niet tijdens de eerste tentamenperiode al wordt bedolven onder de studieboeken?

Voornemens?

Voornemens worden niet alleen door mensen gesteld als het nieuwe jaar net begint, veel studenten kunnen zichzelf er in herkennen dat zij met name voornemens opstellen aan het begin van het nieuwe studiejaar. Ze komen voort uit de dingen waar je eerder niet tevreden over bent geweest, je aanpak van eerder heeft je blijkbaar zoveel nadelen bezorgd dat je het nu anders wilt. Maar goed, die nadelen alleen waren dus niet genoeg om je gedrag direct te veranderen. Verklaart dit waarom het zoveel mensen niet lukt om zich aan hun voornemens te houden? Hoe dan ook, hoe kan jij ervoor zorgen dat jij het wél volhoudt?

1.       Maak je doel specifiek

Niet achterlopen met het lezen is een mooi voornemen, maar erg algemeen. Bedenk je hoeveel je eigenlijk moet lezen om bij te blijven, en wat je precies moet lezen. Bijvoorbeeld: ‘Voor elk college neem ik anderhalf uur de tijd om de stof door te nemen.’

2.       Maak je doel meetbaar

Wil je betere resultaten halen? Stel dan daar ook een specifiek doel voor. Het is namelijk lastig te bepalen of het je is gelukt om betere cijfers te halen als je niet van tevoren hebt bedacht hoeveel beter je deze wilt hebben. Als je hier geen waarde aan hangt kan het er namelijk voor zorgen dat je met een vooruitgang van 0,1 punt genoegen neemt, terwijl dit eigenlijk niet je oorspronkelijke plan was. Een voorbeeld van een meetbaar doel is: ‘Ik wil dat mijn gemiddelde cijfer na het eerste semester van dit jaar met 0,5 punt gestegen is.’

3.       Stel een bereikbaar doel

Stel doelen die bij jouw ontwikkeling passen. Een heel gemakkelijk te halen doel zal je niet veel verder brengen, maar een heel moeilijk doel, of een lange termijn doel kan zo ver weg lijken dat je je niet kan voorstellen dat je het ooit zal halen. Gelukkig is elk doel haalbaar wanneer je het maar opdeelt in stappen, doordat je telkens een stapje verder komt geeft dit je het juiste steuntje in de rug om door te gaan naar de volgende stap. Als je net bent begonnen met studeren kan het doel om niet langer over je studie te doen dan ervoor bedoeld is. Dit doel kan je kleiner maken, zoals: ‘Ik wil in mijn eerste jaar al mijn vakken halen.’

4.       Zorg ervoor dat je doel realistisch is

Niet is vervelender dan een doel waarvan je je al vrij snel beseft dat het heel erg lastig gaat worden om hem te halen. Heb je je voorgenomen om álle stof te lezen, overal minimaal een 8 voor te halen, vijf keer per week te sporten en drie bijbaantjes te onderhouden? Dan is het misschien goed om je even te bedenken of dit haalbaar is, anders zal je snel gedemotiveerd raken.

5.       Stel voor jezelf vast wanneer je het doel wilt hebben gehaald

Dit laatste punt helpt je om je uitstelgedrag tegen te gaan. Wanneer je vast stelt wanneer je je doel gehaald wilt hebben kan de tijdsdruk je motiveren om er nog net iets harder je best voor te doen. Het is namelijk jammer als je doel een beetje verwatert en je je een jaar later ineens bedenkt wat je eigenlijk had willen doen, en dat je dit niet hebt bereikt. Dit zou er zo uit kunnen zien: ‘Ik wil voor het einde van dit studiejaar een studie-gerelateerde bijbaan hebben gevonden.’

SMART

Je kan de bovenstaande vijf punten ook herkennen als de SMART-methode van doelen stellen. In mijn ervaring zorgt deze methode voor een goed en haalbaar doel, waar je minder snel onderuit komt dan een vaag voornemen. Alhoewel bovenstaande punten van belang zijn als je goed doel wilt stellen, is er naar mijn idee nog een eerste vraag die je jezelf eigenlijk zou moeten stellen voor je begint aan de bovenstaande stappen: ‘Wil ik dit wel echt?’. Je kan namelijk nog zo’n mooi geformuleerd doel op hebben gesteld, zo lang jij er niet achter staat en de motivatie ervoor niet uit jezelf komt, blijft het lastig om je doel te halen. Sta je er wel achter, en heb je er vertrouwen in? Grote kans dat het dan wel lukt!