- Door: Iris Koopman, blogger bij Powerplay People | LINQ

De gemiddelde dag van een student begint met een kopje koffie om wakker te worden. En wanneer je van plan bent om je dag door te brengen in de bieb is de kans op dat kopje koffie nóg groter. Sommige koffiedrinkers menen helemaal niet uit hun bed te kunnen komen of zeggen de hele dag niet wakker te worden totdat ze dat ene kopje koffie drinken, en anderen drinken koffie omdat ze zich beter willen concentreren. Maar wat is nou echt waar over koffie, en wat voor effect heeft het op jouw bieb dag?

Wanneer je een kop koffie drinkt is de cafeïne een paar minuten later al terug te zien in je bloed. Volgens verschillende onderzoeken schijnt cafeïne een positief effect te hebben op onder andere je reactievermogen en je concentratie. Het cafeïnegehalte blijft nog tot een uur nadat je je kop op hebt nog stijgen, dan zijn de effecten dus het grootst. Dat koffie goed is voor je concentratie komt omdat het je centrale zenuwstelsel stimuleert waardoor je alerter wordt. Dat jij je dus meer wakker voelt nadat je een kop koffie hebt gedronken, is dus hoogstwaarschijnlijk waar.

Maar, helpt het ook als je je wilt concentreren? Zeker, door cafeïne wordt je alerter, maar het effect dat koffie heeft op je concentratie verschilt van persoon tot persoon. Doordat koffie je centrale zenuwstelsel stimuleert kan het zijn dat je je gejaagd voelt. Het resultaat hiervan kan zijn dat je een paar uur lang snel en geconcentreerd aan je paper kan werken, maar als het even niet zo lukt met concentreren zorgt dit er ook voor dat je je omgeving meer opmerkt. Gebeurt er iets om je heen? Dan grijpt het je aandacht en leidt het je af, juist omdat je alerter bent! Door dit gejaagde gevoel vinden veel mensen het niet prettig om koffie te drinken in de avond, het zorgt er namelijk ook voor dat je minder goed in slaap valt of zelfs duizelig wordt.

Niet al het onderzoek dat is gedaan naar de effecten van de cafeïne in koffie heeft positieve effecten gevonden voor je concentratie en alertheid. Er zijn zelfs onderzoeken die beweren dat het enige effect dat cafeïne heeft, is dat je minder alert wordt als je het een tijdje niet tot je neemt. Dit is dan natuurlijk alleen het geval als je een dagelijkse gebruiker bent. Hieruit zou je kunnen opmaken dat je als niet-koffiedrinker even alert bent als wel-koffiedrinker, tenzij de koffiedrinker ineens z’n kopje overslaat, dan daalt zijn of haar alertheid.

Wanneer je als koffiedrinker ineens de koffie laat staan kan je zelfs last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn en moeite met concentreren. Deze klachten kunnen ongeveer tien dagen duren. Dus ook voor koffie geldt; doe het met mate! Het goede nieuws is wel dat wanneer je tot maximaal drie koppen per dag drinkt, er geen gevolgen zullen zijn voor je gezondheid.

Ten slotte zijn er genoeg studenten die voor hun bieb-dag per ongeluk in de kroeg zijn beland. Voor hen heb ik helaas slecht nieuws. Koffie helpt niet tegen een kater. Het zorgt er niet voor dat je beter vocht op neemt of dat de alcohol eerder je lichaam uit wordt gewerkt. Het wondermiddel hebben we helaas nog niet gevonden.

Dus is het nou goed of niet om koffie te drinken wanneer je je een hele dag wil focussen in de bieb? Dat verschilt van persoon tot persoon. Probeer erachter te komen of koffie voor jou echt voor een betere concentratie zorgt, of dat je concentratie zakt wanneer je even geen koffie neemt omdat je lichaam eraan gewend is geraakt. Succes, en in alle gevallen geldt: Geniet met mate!